Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Vanwaar de keuze voor 1830?

Toen ik samen met Simon de Merode, onze producent, koos voor dit onderwerp, was een opfrissing van wat deze periode precies inhoudt een belangrijke pijler. We hebben het idee dat weinig Belgen weten hoe het verhaal van onze strijd naar onafhankelijkheid in elkaar zit, maar tegelijk voelen we wel dat er veel interesse voor is.

Wanneer de mensen komen kijken, mogen ze zich eerst en vooral verwachten aan een prachtig, authentiek en meeslepend verhaal. We volgen een aantal gewone mensen die leven aan de vooravond van deze woelige periode. De geschiedenis is dus onze kapstok waaraan een fictief verhaal wordt opgehangen. Daardoor hopen we de toeschouwer op een hapbare manier iets bij te brengen over de eigen vaderlandsgeschiedenis.

Wat mogen toeschouwers verstaan onder het nieuwe concept?

De afgelopen drie musicalspektakels verliepen volgens hetzelfde principe: de mensen komen toe op het kasteeldomein, nemen plaats in de tribune en bekijken vanop die vaste plaats de voorstelling. Dit jaar willen we een dynamischer concept aanbieden. Er zal op drie locaties gespeeld worden: het Belgisch theater, het Hollands theater en de apotheose-tribune op het voorplein van het kasteel. 

Vanaf het moment dat de mensen hun ticket kopen, hebben ze de keuze waar ze het verhaal willen starten. Het publiek wordt namelijk voor de eerste helft in twee gesplitst: de ene helft van de toeschouwers volgt eerst de visie van de Hollanders in een verduisterd pop-up theater met enkel Hollandse acteurs, de andere helft krijgt een Belgische visie voorgeschoteld met Vlaamse acteurs. Na een halfuur wisselen ze van theater. Op die manier krijgen ze een tweeledig beeld van het ontstaan van de revolutie. 

Na de pauze komen alle toeschouwers samen in de grote tribune voor het kasteel. Daar krijgen ze een warm verhaal te zien met een grote dosis spektakel in openlucht. Kortom: er zal veel afwisseling zijn waarbij mensen ogen tekort zullen hebben. Dit nieuwe concept is voor mij ontzettend belangrijk. De acteurs zullen dicht bij de mensen spelen omkaderd door prachtige decors.

AAN HET WOORD

“Dit nieuwe concept is voor mij ontzettend belangrijk. De acteurs zullen dicht bij de mensen spelen omkaderd door prachtige decors.”
Luc Stevens

Waar ben je momenteel mee bezig?

Het script ligt op tafel en ook de muziekscore van Sam, onze componist, gaat de laatste fase in. Onze acteurs zullen uit hun pijp moeten komen, want zowel voor dans, acteren als zang wordt de lat best hoog gelegd. Ik ben momenteel ook in gesprek met een aantal mogelijke hoofdrolspelers en ik voel ook bij hen ontzettend veel enthousiasme. 

Zijn er nog audities gepland?

De audities voor het ensemble en de dansers zitten er al op. Alle rollen beginnen stilaan ingevuld te geraken. We zijn wel nog op zoek naar mannelijke acteurs tussen 18 en 30 jaar voor een figurantenrol. Het is belangrijk dat deze mannen sportief zijn ingesteld, geen hoogtevrees hebben en geen problemen hebben met paarden in hun buurt. Tijdens de apotheose zullen we namelijk gebruik maken van showpaarden. Als je voldoet aan deze kwaliteiten, ben je van harte welkom in het Hollands leger! (lacht)

We vragen aan iedereen die zich wil aanmelden om een artistieke CV met profielfoto door te mailen naar info@historalia.be.

Niet twijfelen, gewoon doen!Schrijf je in voor de audities