Prins Simon de Merode over zijn artistieke geesteskind Historalia | 1830
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Wat maakt de spektakels van Historalia zo speciaal?

De musicalspektakels van Historalia zijn niet zomaar musicals in openlucht. Ze vormen een heel een aparte ervaring, een totaalbeleving. Je stapt als het ware in een teletijdmachine en je wordt ondergedompeld in een prachtige historische sfeer. Dat we met het kasteel van Westerlo een wondermooi historisch domein ter beschikking hebben, draagt natuurlijk bij tot de unieke beleving.

Vanwaar de keuze voor 1830 als onderwerp voor de nieuwste productie?

De dappere strijd van de Belgen om vrijheid en onafhankelijkheid te verkrijgen, ligt mij erg nauw aan het hart. In het bijzonder omdat Frédéric de Merode, een van mijn voorvaders, hierin een cruciale rol heeft gespeeld, want hij vocht actief mee als verzetsstrijder. Dat creëert ook ineens een band met het kasteel, iets dat we toch proberen iedere keer we op zoek gaan naar een nieuw onderwerp voor de spektakels. Ik hoop dat dit spektakel Belgen en Nederlanders veel kan bijleren over deze turbulente, maar ook boeiende periode.

Hoe is Historalia ontstaan?

Ik was op zoek naar iets om het Kasteel van Westerlo onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Ik wilde iets met het kasteel doen, maar iets anders dan het zomaar open te stellen voor conferenties of feesten. Ik wilde iets wezenlijkers doen. Eerder toevallig heb ik dan regisseur Luc Stevens ontmoet, die in opdracht van de gemeente Westerlo een enorm spektakel had opgezet in het nabijgelegen kasteel, en zo is de bal aan het rollen gegaan. Voor we het wisten waren we onder de naam Historalia musicalspektakels aan het maken.

En waarom dan de keuze voor musicals?

Om het toegankelijk te maken. Ik merk dat de geschiedenis van de regio voor heel veel mensen tamelijk onbekend is, maar dat ze er wel enthousiast over zijn. Ik wil ervoor zorgen dat meer mensen kennismaken met dat erfgoed, dat ze zich nog meer gaan interesseren in onze rijke kunstgeschiedenis, in de cultuur die ons maakt tot wie we als volk zijn. Ik wil onze cultuur tot bij de mensen brengen. Dat wil ik op een historisch correcte manier doen, maar niet op een hoogdravende, intellectuele manier. Het moet vooral ook fun zijn voor iedereen. Mensen moeten een leuke avond hebben als ze naar een voorstelling van Historalia gaan. Om dat te bereiken leek de musical ons een goede kunstvorm.

Een musical werkt bovendien heel goed om een historisch verhaal te vertellen. Het geeft je de mogelijkheid om veel variatie te brengen. Een beetje zoals film, eigenlijk. Ik ben ook een grote fan van historische films.

Weet je, als mensen het leuk vinden om tijd vrij te maken voor cultuur, dan hebben we volgens mij ons doel bereikt.

AAN HET WOORD

“Mijn ultieme droom is om zo veel mogelijk privékastelen in België open te stellen voor het publiek, zodat meer mensen kunnen genieten van de pracht van hun eigen cultureel erfgoed.”

Simon De Merode

Marie-Antoinette, Albert I en Rubens hebben we al gehad. Over welke historische personages wil u in de toekomst nog musicalspektakels maken?

Moeilijk te zeggen, want er is zo veel keuze. Zo veel verhalen om te vertellen. Ik kan wel honderd namen opnoemen van interessante historische personages waar ik ooit iets mee wil doen. Ambiorix en Cleopatra uit de oudheid, Hendrik VIII, de Franse schrijver Molière. En recenter: ook Madiba, Nelson Mandela, vind ik een heel interessant figuur om ooit rond te werken.

Het hoeft voor mij dus niet altijd de Belgische geschiedenis te zijn. Misschien moeten we ons in een volgende productie eens richten op de Hollandse of Britse geschiedenis. Met 1830 zetten we die eerste stappen door de revolutie ook vanuit het standpunt van de Hollanders te bekijken in het Hollands pop-up theater.

Een laatste vraag nog: wat zijn uw toekomstdromen voor Historalia?

Mijn ultieme droom is om zo veel mogelijk privékastelen in België open te stellen voor het publiek, zodat meer mensen kunnen genieten van de pracht van hun eigen cultureel erfgoed. Er zijn zo veel prachtige kastelen in ons land, en in de rest van Europa, maar te veel van die kastelen hebben geen doel. Ze zijn afgesloten voor het volk terwijl zij deel zijn van onze gemeenschappelijke geschiedenis. Dat wil ik graag laten evolueren. Ik wil geschiedenis leuk maken voor een groot publiek. Zo veel mogelijk mensen laten kennismaken met hun geschiedenis.

Ik besef dat dat een werk is van lange adem, en ik wil er zeker niet te snel in gaan. Stap voor stap. Laat ons eerst maar even focussen op 1830, dat in augustus 2020 in première gaat. Ik heb er een heel goed gevoel bij. Ik denk dat we onze productie dit keer naar een hoger niveau aan het tillen zijn. Het volledige concept is zo anders dan wat onze toeschouwers gewoon zijn, maar het is belangrijk om te blijven evolueren. Het wordt een unieke en heel spectaculaire ervaring en we kunnen opnieuw een beroep doen op absolute topacteurs. Ik kijk ernaar uit!